Een demonstratie tijdens de Reuzedei 2012, in voorbereiding op de 4e editie van de DONG Energy Solar Challenge, is uitgegroeid tot het NK Zonnebootrace. Het NK staat nog in de kinderschoenen en zal in 2014 pas voor de tweede maal georganiseerd worden maar heeft grote potentie. Door er voor de editie van 2014 een tweedaags evenement van te maken, wordt het uiterste gevergd van de teams en de boten. Behalve de strijd om de nationale titel is het evenement een goede test voor de DONG Energy Solar Challenge, het WK wat eens in de twee jaar wordt georganiseerd.

In 2004 hebben Bouwe de Boer van de gemeente Leeuwarden, Wubbo Ockels van de TU Delft en Andries van Weperen van organisatiebureau Noordplan de ideeën van Bouwe de Boer omtrent een race voor zonneboten uitgewerkt. Bouwe de Boer had deze ideeën bedacht naar aanleiding van de World Solar Challenge in Australië waar teams uit de hele wereld de strijd met elkaar aangaan met zelfgemaakte auto’s op zonne-energie. Deze ideeën hebben geleid tot een volwaardige race over de Friese authentieke Elfstedentochtroute waaraan tijdens de eerste editie in 2006 reeds 24 teams participeerden. In 2012 deden maar liefst een recordaantal van 43 teams mee waaronder teams uit China, Brazilië, Finland, Polen en de Verenigde Staten.

De DONG Energy Solar Challenge, vroeger de Frisian Solar Challenge geheten, is uiteindelijk ook opgericht om de ontwikkelingen van technieken die gebruik maken van zonne-energie te versnellen. Voorbeelden hiervan zijn de door de jaren heen steeds efficiënter wordende zonnepanelen en MPPT’s. De World Solar Challenge die om de 2 jaar in Australië wordt gehouden draagt natuurlijk ook bij aan deze ontwikkelingen. Een ander voorbeeld is dat door het WK voor boten op zonne-energie ook een aantal bedrijven in Friesland zijn gestart. Deze bedrijven richtten zich in het begin vooral op de kleine markt voor zonneboten maar hebben nu, net als een groot aantal andere bedrijven in de Friese regio, hun activiteiten kunnen uitbreiden. Tevens zijn de accutechnieken in een dergelijk vergevorderd stadium dat uit een Li-ion batterij van een bepaald gewicht nu 60-70% meer energie gehaald kan worden dan voorheen. Dit is niet alleen voor de DONG Energy Solar Challenge een belangrijke vooruitgang maar biedt ook voordelen voor het opslaan van grote hoeveelheden energie binnen een beperkte ruimte.

Het NK Zonnebootrace is eigenlijk door een aantal teams tijdens Boot Holland 2013 bedacht. De teams wilden graag een keer de krachten met elkaar meten in een jaar dat er verder geen grote wedstrijden op het programma stonden. De Dutch Open Solarboat Challenge, voorheen het Nederlands Kampioenschap wat in Zeeland werd gehouden, was helaas failliet gegaan dus moest er iets anders gezocht worden. Al snel kwamen de (Friese) teams toen uit bij de Reuzedei in Akkrum waar het spektakel maar moest gaan plaatsvinden. Na contact gehad te hebben met Bouwe de Boer zijn een aantal vergaderingen belegd waarin ook Albert Bosscha, de racedirecteur van de DONG Energy Solar Challenge, aan is geschoven. Een aantal weken later stond het eerste NK Zonnebootrace tijdens de Reuzedei 2013 op het programma waarin uiteindelijk een tiental teams participeerden.